Casino, Blanche Marie en kamperen op z'n Surinaams

8 april 2010 - Paramaribo, Suriname

Wat hebben die drie met elkaar gemeen.. niet zo heel veel. Het casino in ieder geval niet.. Hoewel het alledrie geld gekost heeft :P Donderdagavond waren we allemaal vrij, de paasvakantie is hier begonnen voor de scholen en dus is er geen stage. Woensdagmiddag nog een paasbrunch op school gehad met het hele team van de kangoeroeschool. En in Suriname wordt alles met veel eten gevierd en dus ook pasen. Heerlijke salades, pasta, kip (uiteraard) en lekker drinken. Heel gezellig en een mooi begin van de vakantie!

Donderdagavond dus.. eerst een hapje eten bij t vat en daarna met iedereen naar het Casino, the mirage, ik voelde me helemaal Danny Ocean en had wel zin om eens zo'n casino te zien... schitterende gokkasten, flitsende types aan grote speltafels, de jetset van Suriname... nou dat viel wel mee.. een paar computergestuurde gokautomaten, wat tafels met poker, roulette en black jack en vooral veel Chinezen, in hun dagelijkse uitgaans outfit... Geen James Bond en geen George Cloony dus... Maar we hadden wel Tommy en die zat al snel aan de poker tafel... met goed geluk ook (al zal hij zelf zeggen dat het vaardigheid is) Hij sleepte nog een lekkere winst mee naar huis. Ik wist met 16 euro mijn tijd aan de Black Jack tafel net lang genoeg te rekken om voldoende gratis whiskey en hapjes naar binnen te werken om mijn verliezen er weer uit te halen :P
A bung, geen winst dus.. direct door naar Havana Lounge, een club buiten het centrum waar op donderdag veel studenten komen.. gezellig, maar salsa muziek verveelt ook snel..

Zaterdag moesten we al om 6 uur klaar staan voor de bus :s die op zijn Surinaams natuurlijk te laat kwam.. tja.. Dit keer had ik mijn tas al ingepakt van te voren dus no worries, ik had alles bij me.. T zou een flinke rit worden en dat werd t ook.. na ongeveer een uurtje of 4 rijden via de asfalt weg, vervolgens over de ietwat verharde bauxiet weg de onverharde modderige junglepaden op met een stadsbus voor 30 personen! Gelukkig is t 4x4 dus de modder hier was geen probleem.. later wel.. we stopten bij Tibiti sula.. een sula is een stroomversnelling met rotsen in een rivier of kreek. Heerlijk om lekker in te liggen, als je niet mee getrokken wordt door de stroming dat is. Niet veel mensen gingen in het water dus na een uurtje had iedereen het hier ook wel gezien. Weer op pad terug naar de hobbelige bauxiet weg.. Het is wel een vreemd idee dat je gewoon dwars door het oerwoud rijdt. In de atlas is het gewoon één groot groen gebied! We passeerden vele kreken en rivieren over met hout belegde stalen bruggen.. bij sommigen kon je zelfs de rivier onder de rijplanken zien stromen.. :S slik.. respect voor Rachid, de chauffeur! Onderweg zagen we al veel tentenkampjes langs de weg.. en wij stopten ook bij een brug met een wat breder terrein rond de kreek. We waren hier niet de enige want menig Surinaams gezin had zich al hier gesetteld. En daar bedoel ik ook echt gesetteld mee.. Keuken, eten, pannen, potten, flessen drank, hangmatten, emmers, kleding.. alles zie je.. en dat allemaal overspannen met wat blauwe dekzeilen. Heel bijzonder om te zien. En zo brengen ze hun hele paasweekend door! Wij bleven er slechts voor een nacht en als een echte scout (ja dat is het zelfde als een padvinder voor die paar mensen die nog in de vorige eeuw leven) heb ik natuurlijk ff geholpen met opbouwen.. Ze vonden het al vreemd dat een Nederlander fatsoenlijke knopen kon leggen... :P We hebben ook nog even met het jachtgeweer van Marco, een van onze begeleiders, mogen schieten.. zonder gehoor bescherming.. piiieeepp!! :S

In het donker nog even in de kreek gezwommen en op tijd de tent in, want de volgende dag moesten we verder rijden naar Blanche Marie! Dat was nog zo'n 3 uur rijden, maar ook meteen het meest moeilijke stuk.. modderige paden dwars door de jungle waar 2 auto's elkaar nauwelijks konden passeren... Denk je!
Goed een stadsbus, ook al heeft 't 4x4, is niet gebouwd voor offroad... dus we waren maar wat blij dat er een groepje jongens met een sterke 4x4 ons de modderige heuvels op wilde trekken... Heel bijzondere rit, maar we kwamen toch aan bij het resort van Blanche Marie.. aan de rivier stonden plotseling een aantal, en ik zal niet liegen, vervallen vakantiehuisjes.. eentje was zelfs totaal ingestort.. dat belooft wat. Gelukkig stond die van ons, Jennifer genaamd, nog wel. Na een korte inspectie van de kamers besloten Pieter en ik meteen maar om onze hangmatten op de verranda te gaan hangen.. we slapen heerlijk buiten! Onze begeleiders zorgden voor alles, dus ook voor het eten! Lekker.. om ons daarna mee te nemen naar de beroemde Blanche Marie vallen. Het had de afgelopen dagen nogal wat geregend, dus het water kwam met veel geweld naar beneden. Heel mooi om te zien, maar je kon er nu natuurlijk niet onder staan.. wel in het kolkende water naast de val.. We zijn met een aantal doorgelopen langs de stenen oever naar een kleine stroomversnelling, wat ze de massageval noemen, hier lig je heerlijk in de stroomversnelling.. (wel zorgen dat je zwembroek niet meegesleurd wordt!) terwijl je gemasseerd wordt door 't water.

De volgende dag nog even tijd om te zwemmen in de rivier om daarna de bus weer in te laden voor de langer rit terug... deze duurde wel 9 uur! Helemaal gaar kwamen we thuis aan.. geen zin in koken dus voor het eerst in Suriname maar even naar de Mac.. T was toch een beetje cultureel eten, want hier hebben ze de spicy Mc Chicken... wat was ik blij met mijn milkshake! :O

En nu is het aftellen! Maandag komt mijn vriendinnetje!! Dan zijn we nog twee weekjes samen hier en genieten we nog even optimaal van Suriname.. en dan moeten we al weer naar huis..

Groetjes voor nu!

1. Marc:
    8 april 2010
    Hoi jongen!

Als ik dit allemaal lees, dan zie ik dat je je wel goed vermaakt in Suriname! ;) Vanaf maandag zal het wel helemaal één groot feest worden als mijn zus bij je langskomt. Bij mij op de kamer gaat dan ook de vlag uit, want dan heb ik 2 weekjes rust :P!

Heel veel plezier nog de komende weken in Suriname en dan zie ik je wel weer een keer bij ons thuis verschijnen. :)

Groetjes,

Marc!
  2. Judith:
    8 april 2010
    Hey padvinder ;-),

Die naam hè....die doet het hem natuurlijk! Dat houdt zo'n huissie in stand!! haha

Wat een heerlijk verhaal weer!! Leuk om te lezen!! Jammer alleen dat je George niet hebt gezien anders had ie nog een lekkere nespresso voor je kunnen maken! :-)

NOg veel plezier en succes met aftellen!!!

liefs Judith
  3. opa&oma:
    9 april 2010
    Hoi,die Sander,
    Het was weer een best weekend,wat een belevenis,zo door de rimboe.Wij kunnen ons daar geen voorstelling van maken.Je zult met Lisette ook wel wat leuks gaan doen,want ze moet wel wat van het land zien.Nog drie nachtjes slapen,en dan is ze er,hiep hiep hoera!!!!!!
    Fijne weken met elkaar,en geniet.
    Liefs en groetjes Opa & Oma.
  4. Marlon:
    9 april 2010
    Heeee broer!

ik weet niet of je het smsje had ontvangen, maar ik heb m'n theorie binnen!
    haha, maar je bent heus wel de ultimate survivor daar in de jungle met je scoutingskills haha :)
    veel plezier nog de laatste paar weekjes met lisette!:D

dikke kus Marlon
  5. Carin:
    10 april 2010
    Hoi Sander,

Nou begrijp ik waarom die Surinamers zulke dikke ........hebben, van al dat vele eten natuurlijk. Soms zit het aan de achterkant en soms zit het aan de voorkant, zie de foto's.
    Lisette komt er aan, de koffer is gepakt. Ze weet alleen nog niet hoe moet met al die muggen want zij wordt altijd compleet lek gestoken. En volgens jou helpt een klamboe niet echt.

groetjes en tot gauw,

Carin
  6. Nikki & Marlou:
    11 april 2010
    Haa Sander!
    De paasbrunch was zo goed bevallen dat we daar wel 2 weken op kunnen teren ;) Leuk verhaal van je hoor! Maar een beetje een late reactie van ons (we waren bijna de hele week weg) maar hier alsnog de informatie voor Meni Mi:
    De beheerder is Mandje: 8884134. Top kerel die het je helemaal naar de zin zal maken. Je kunt hem bellen en reserveren voor de dagen dat je langs wilt komen. Hij zal dan waarschijnlijk vragen om de dag van te voren nogmaals te bellen zodat hij weer weet van jouw komst. Mandje regelt bussen, maar vraag voor de zekerheid even het nummer van de desbetreffende busschauffeur en vraag ook of deze je thuis op komt halen (luxe :)). Nou voor de rest neem je goede humeur mee en je krijgt een top relaxweekendje/midweekje! Geniet van je vakantie en tot over een week weer bij de KCS.

Ciao!
    Nikki & Marlou
  7. Klazien Broeks:
    11 april 2010
    Hallo Sander,

wij zijn vandaag nog langs je school gelopen!(al hoewel je het daar al op hebt zitten) . Wehebben vanaf huis het kanaal van Lemelerveld-Deventer gelopen (er naast natuurlijk) 30 km in de benen en daarna gelukkig met de trein naar huis. goed hé (het lopen wel te verstaan)
    nog 1 nachtje slapen en dan mag je het bed weer fijn delen :).
    we wensen je samen met Lisette nog een leuke vakantie.
    groetjes Pap en Mam
  8. Pauline: