Groeten uit de rimboe! (en eindelijk een kleurtje)

3 maart 2010 - Paramaribo, Suriname

Zo weer een druk weekend achter de rug. Maar ook weer wat nieuwe dingen op stage ontdekt. Om wat extra uitdaging te zoeken, heb ik de afspraak gemaakt om een keer in de week met de Remedial Teacher mee te lopen. De RT'er is een specialist die kinderen die achterliggen op bepaalde vakken, met extra begeleiding weer op een goed niveau te krijgen.
Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst met haar meegekeken. Ik vind haar werk erg interessant en ben benieuwd wat ik de komende weken ga zien en doen. Die ochtend hebben we vooral over haar werk gesproken, want veel kinderen hoefden die dag niet geholpen te worden aangezien het feest was. Op school vierden ze Holi Paghwa, het hindoestaanse nieuwjaar. Officieel begint het pas zondagavond en wordt het maandag voluit gevierd (iedereen is vrij in Suriname), maar daar straks meer over.

Zaterdagochtend heel vroeg op, want we gingen op trip naar Brownsberg. En voor de verandering niet met de vaste groep studenten, maar met een groep van Marc's zijn stage school. Zijn mentor vond onze trips te duur en organiseerde er zelf een voor collega's en familie en ik mocht ook mee. Het mooie was dat we zouden overnachten dus dat leek me wel wat. 's ochtends dus vroeg opgehaald met een busje. Er waren wat collega's en hun kinderen (jong en onze leeftijd) mee we (Marc en ik) werden meteen al hartelijk ontvangen.
De reis was een avontuur op zich. Allereerst kregen we een lekke band, dus die moest vervangen worden. Vervolgens was de weg naar de berg toe heel bijzonder. Stel je een klein bergpasje op de alpen voor. Vervang die dennen voor oerwoud, en de weg voor een modderige zandweg vol kuilen en je begrijpt waarom we de bus tot vier keer toe de berg op moesten duwen! Maar goed werkt wel goed voor de sfeer! We bleken ook niet de enige bus te zijn die moeite had. En werd een bus voor ons opgehouden door een mafkees die met een tweewiel aangedreven autootje de berg op probeerde te komen...

Eenmaal boven was het wel de moeite waard. We kregen lekker warm eten, want de dames wilde dat het ons aan niets ontbrak want deze trip was speciaal voor ons! Daarna met de hele groep naar Leoval. Verwacht geen gigantische waterval, maar het is wel mooi en je kunt er lekker onder douchen, mocht ook wel na die modderige paden. Niet dat t veel uitmaakt aangezien je ook gewoon terug moet.. wat voor sommigen best zwaar was :P.
's Avonds lekker BBQ'en op een geimproviseerde BBQ.. Voelt weer net als scouting... T was wel een heel vreemde gewaarwording; midden in het oerwoud, pikdonker op een vuurtje na en overal hoor je vogels, kikkers, krekels en brulapen! Supervet!

Volgende dag om half 9 op pad om naar Kumbu en Ireneval te gaan. Leroy (een jongen van onze leeftijd) werkt af en toe als gids en wilde ons graag alles laten zien. Alleen zo vroeg in de ochtend moesten we wel uitkijken voor slangen op het pad (Marc vond dat wat minder :P) dus Leroy ging voorop, hij kon slangen ruiken! Geen een gezien trouwens, wel gifkikkers..
Kumbu was heel leuk om tegen op te klimmen en heerlijk ontspannen in het stromende water.
Daarna met 5 jongens op pad naar Irene val, in hoog tempo de berg weer op en af. Ik hou je wel bij zei ik nog tegen Leroy.. had ik mezelf ff overschat.. beetje jammer, rooie kop en buiten adem, maar gelukkig Marc ook :P.
Irene val was wel echt heel mooi, dan bedenk je je toch even hoe bijzonder mooi het allemaal om je heen is.

Op de terug weg waren we bekaf en zijn dus ook in de bus in slaap gevallen.. aahh..

Goed voor de helden die al zover zijn gekomen in dit lange verhaal; ik wil ook nog graag wat vertellen over holi paghwa! Als je nog niet afgehaakt bent dat is..

Holi Paghwa is het Hindoestaanse nieuwjaar en dit wordt altijd groots gevierd in Suriname. Maar als je het echt wil meemaken moet je bij een Hindoestaanse familie thuis zijn! En het toeval wil dat onze hele groep was uitgenodigt bij een familie. Eerst zit je daar wat ongemakkelijk, maar op het moment dat ze je gelukkig nieuwjaar (Subh holi) wensen en je doodleuk ondersmeren met gekleurd poeder, is het hek al snel van de dam... De gevolgen kun je zien op de foto's... Erg gezellig dus en we werden heel hartelijk ontvangen (schijnt normaal te zijn in Suriname) en kregen veel muziek, drank en eten! (Schijnt ook heel normaal te zijn in Suriname)
Kortom een super leuke ervaring en weer wat culturele kennis wijzer, kan ook weer als bewijsstuk op de competentiekaart van de pabo ;)

Goed, dit verhaal zal voor de meesten veel te lang zijn, maar ik heb mijn verhaal weer verteld, dus kom niet aan mijn kop zeuren als ik weer thuis ben ;)

Groeten allemaal en geniet van het weer, doe ik ook! (Heb trouwens net een hangmat gekocht dus gaan we ff uitproberen van de week!)
Deze bakra gaat in ieder geval aan 't biri. Kuneti!

PS: Marloes gefeliciteerd met je verjaardag, hopelijk is het bitterballenspel erg leuk ;)
PPS: Valentijn alvast gefeliciteerd!
PPS: Mensen die ik per ongeluk vergeet; ook allemaal gefeliciteerd!

1. E:
    VET STOER MAN!

ik weet anders niet hoe ik het moet zeggen.

Dan zit je hier, in schiedam, op je werk, te vroeg in de ochtend (07:00) te lezen over zulke stoere leuke avonturen. Zucht.. wat doe ik hier toch.... :)

Je komt overigens toch wel weer terug hé, of ga je de baan van de Remedial Teacher af jatten?

Mooi om weer wat van je te horen!

Geniet ervan! (wat je al duidelijk doet)

Cheers

Erik
  2. Klazien Broeks:
    3 maart 2010
    hey Erik, jij bent vroeg aan het werk, ik mag ook maar gelukkig iets later.
    goedemorgen Sander (al zul je nu nog lekker liggen slapen)
    dit zijn de leuke dingen, mee beleven met de bevolking.

Maar wij hebben ook een avontuurlijke dag voor de boeg, wij mogen stemmen :) In groningen mochten ze vannacht al beginnen en een aantal stapstudenten hadden natuurlijk de stempas vergeten maar hebben er maar een idols optreden van gemaakt want het leek net een jury op een rijtje.
    Maar goed, als we geen tropenkolder op willen lopen moeten we de radio en tv uit doen want het gaat alleen maar over de verkiezingen. groetjes mam (je pa zit al op het stembureau)
  3. Marloes:
    OEEHHH SPANNEND,

Klinkt allemaal wel super stoer.. In zo'n oerwoud lijkt me al leuk en dan in het donker lijkt me wel eng:P Je ziet in ieder geval veel en je verhaaltje zijn niet lang hoor:P je hebt het wel zo opgebouwd dat je wel door wil lezen.

Bedankt voor het spel. We hebben het nog niet gespeeld, maar ga het binnenkort zeker spelen.

Nou nog heel veel plezier en lkkr van genieten van al die mooie dingen daar.

Liefs
  4. Carin:
    Hoi Sander,

Wat een mooie, kleurrijke foto's en toch leuk dat je het "scouting gevoel" mocht beleven. Toch een beetje thuis he?

Het lijkt me echt genieten daar en de natuur is prachtig.
    Wat een lekkere smeerboel met al dat gekleurde poeder; lijkt me fantastisch om een keertje mee te maken. Het is toch wel afwasbaar he?

groetjes,

Carin
  5. Jolande:
    Hey Pumpkin,

eindelijk weer een verhaal jha :P Mooi joh die rimboe met mooie waterval!! Echt superrr. En die gekleurde koppies, wel goed achter je oren wassen hoor ;) en dat schattige jochie met die kleurtjes op zn kop en die bambi oogjes. Hahaha, echt tof!

Als je terug komt kan je alsnog gaan vertellen hoor, denk maar niet dat je er zo makkelijk af komt met 1 verhaaltje per week op een site ergens ver achterin het internet te vinden ;)

XX

Kus!
  6. Benny en Diny:
    Hallo Sander,

Ik heb net weer 2 verhalen van je zitten lezen. Ontzettend leuk allemaal wat je meemaakt. Mooie natuurfoto´s. Zo te zien genieten jullie wel maar wordt er ook nog les gegeven?
    (och ja, bijzaak toch).
    Geniet er maar van want voor je ´t weet ben je weer thuis.
    Ik ga weer voetbal kijken, het is 1-0 voor Oranje tegen de VS. Ben je weer bij.

Benny en Diny
  7. opa&oma:
    5 maart 2010
    Hoi Sander,
    Wat een leuk verslag weer,van alles wat je ondernomen hebt.het is wel de tijd van je leven.
    Op onderwijs gebied kan je daar ook veel leren,het is een nuttige stage.En wat zie je een prachtige natuur,dat kan je goed zien op de foto's.Wij vinden het fijn om dat op afstand mee te maken,en kijken elke week weer uit naar je verslag,ga zo door.

Groetjes,Opa & Oma
  8. Judith:
    5 maart 2010
    Hey Sander,

Leuk om weer eens een verhaal met je avonturen te kunnen lezen!! Dat nieuwjaar wat gaaf!! STaat je goed dat kleurtje uh kleuren!! hihi

Nog veel plezier!!

Groetjes Judith
  9. Mark, Marjolein en Jelle:
    6 maart 2010
    sooohw heey,

das allemaal niet mis kerel wel grappig dat je verteld over dat nieuwe jaar, in die tijd zat ik er ook heb er alleen niets mee gedaan rare kleuren en elkaar bekladderen, dat is natuurlijk teveel gekkigheid voor een dorpsjongen :-) Mooi dat je je daar vermaakt en dat je nu iets van een uitdaging hebt!

Ik spreek jej wel weer een keer via internet gegroet
  10. Sneeuwpop Gert:
    6 maart 2010
    Ha regenboogje,

Hele gave foto's zeg en ook een mooi verhaal.
    Het is echt genieten als ik het zo lees.
    Wel heel anders als hier.
    Hoe warm heb je het daar gemiddeld?
    Ik heb hier gister weer -21 graden op de berg gehad.
    Geniet er nog zolang van als je kunt!
    Echt de ervaring waard.

Servus!
    Gert
  11. Oma Meulhof:
    7 maart 2010
    Lieve Sander,

Ik heb alles gelezen en de mooie foto`s gezien. Nog 2 maand volhouden en geniet ook van de mooie natuur. Je zult Lisette wel missen, maar je houdt het nog wel vol tot 26 april.
    Dan zie je haar weer! En ik jou ook. :-)
    Ik heb jouw telefoonnummer van Lisette gekregen en ik bel je snel.

Liefs oma
  12. Jan en Irma:
    8 maart 2010
    Hey Sander,

Je bent de 3de? Indiana Jones van de familie. Geweldig wat jij allemaal meemaakt! :) Ook leuk dat je ons laat meegenieten. Prachtige foto's heb je gemaakt, vooral die van de waterval, met die zon erachter en natuurlijk die spectaculaire van jouw knuffelend met een slang, om van te griezelen.
    Nog veel plezier.:)

groetjes Jan en Irma en je neefjes en nichtje.