Lies aan't woord!

17 april 2010 - Paramaribo, Suriname

Hellow allemaal,

Omdat mijn ijdele vriendje staat te douchen, neem ik zn taak even over en zal ik de belevenissen van deze week even vanuit mijn frisse kijk beschrijven! De tijd vliegt en ik ben hier inmiddels al weer bijna een week. Het klimaat en het land wennen al aardig. Vandaag hebben we toevallig een heel mooie dag gehad met volop zon, maar de laatste dagen was het veel regen. Het regenseizoen zou volgens de boekjes pas eind april beginnen, maar dit jaar besloot het gelijk met mij naar Suriname te komen.. wat een gezelligheid!

Ik mocht gelijk meedoen aan de gezelligheid hier. Dinsdagvond hadden 9 medestudenten van Sander namelijk hun laatste avond en hadden ze een open partybus gehuurd die door paramaribo rijdt… helaas vonden de weergoden dat een dichte bus leuker was dus kregen wij een portie keiharde regen op ons dak. Na een tijdje dachten wij dat we het dak er inmiddels wel afgefeest hadden, dus stoppen om het dak eraf te halen.. begint het spontaan weer te regenen! Dus toch maar weer dak er op. Gelukkig hield het na een tijdje wel op en kon het dak er letterlijk af! Inmiddels was de sfeer optimaal ;-) mede doordat de stem van Andre Hazes werd ingeruild voor wat meer dansbare beats!

Woensdag hebben we de studenten uitgezwaaid en wilden wij daarna richting zwembad.. maar nadat ik mij grondig had ingesmeerd (de dag ervoor was ik namelijk enkele plekjes vergeten.. resultaat knalrode nek met precies de band van mijn tas in zicht!) en mijn bikini had aangetrokken.. klaar voor een frisse duik dachten de weergoden ook dit keer daar anders over.. het zonnetje werd verruild voor een keiharde regenbui, dus maar even de plannen aangepast (jaja flexibel word je hier wel hoor!).

Donderdag zouden Sander, Tommy, Jessica en ik naar White Beach gaan.. om vooral aan mijn kleurtje te wennen.. jaaa ik heb een heus neger vriendje.. hijs echt bruin ( en wat issie er trots op.. dus jullie zijn gewaarschuwd). White Beach is een mooi zandstrand langs de surinamerivier met leuke hutjes en palmbomen de voor. We wilden hier de hele dag blijven.. We hebben 1 uur van de zon kunne genieten, de andere 5 uur was het regen regen en nog eens regen! Gelukkig was het wel gezellig en hadden we de nodige versnaperingen om het ons naar zin te maken!

Vrijdag en zaterdag gingen Sander en ik op trip naar Galibi(helemaal rechterbovenpuntje van Suriname) om grote schildpadden te zien. Sander had dat als eens gedaan maar wilde mij ook graag de schildpadden laten zien en dan op een andere plek. Met 8 anderen en een gids gingen wij op pad. De rit was ongeveer 3 uur. Daarna moesten we 1 uur met een bootje naar een Indianendorpje aant eind van de rivier. Onderweg echt weer keiharde regen dus zeiknat kwamen we aan.

Het Indianendorp was toch iets anders dan ik had verwacht.. in mijn hoofd zag ik al langharige indianen met veren op hun hoofd rond een totempaal dansen met een kamp van wigwammetjes er om heen. De totempaal is inmiddels verruild voor een zendmast, wigwammetjes zijn houtenschuurtjes geworden en lang haar is veranderd in de nieuwste haartrends!

In dit dorpje was een kleine dierentuin met aapjes, een luiaard (sander heeft hem nog vast gehouden!) schildpadden, slangen, zwijnen, kaaimannen en nog wat klein grut. De aapjes sprongen vanuit de bomen op je hoofd, erg verrassend…. Maar wel schattig. En de slang kon ook om je nek.. dacht ik nog stoer in Nederland.. dat doe ik wel ff.. toen ik er stond slikte ik wel even anders. Helaas was de gids zo snel met het showen van de dieren dat ik niet de tijd had om te denken of ik het wel zou doen… maar ach.. zo erg vind ik dat niet hoor :-p Ik heb geaccepteerd dat ik geen held ben als het om dieren gaat.

Na het eten zouden we rond 20 uur richting zee gaan voor de schildpadden. Helaas voor ons waren wij niet de enige die nog op pad waren.. het stikte echt van de muggen! Vond ik 30 muggenbulten eerder nog veel.. inmiddels ben ik zelf de trotse eigenaar van rond de 100 jeukende bulten.. en sander misschien een aantal wat met een hand te tellen is.. verschil met er zijn :-s. De muggen verpesten het tripje wel een beetje want je was continu om je heen aant slaan en insmeren enzo. Ze prikten gewoon door je kleren heen. Zelfs de gids zei dat hij het in jaren niet zo erg had meegemaakt en hij heeft jaren in dat Indianendorpje gewoond.

Maar goed we hebben wat schildpadden gezien. Echt reusachtig groot.. Sander had geen woord gelogen (volgens mij kan hij ook geen eens liegen..!). Helaas geen eitjes leggen gezien en niet de allergrootste schildpad.. de lederschildpad. Vanwege de muggen zijn we maar terug gegaan en hebben we besloten om om 4 uur s ochtends weer opnieuw te gaan. Helaas waren de muggen ook rond die tijd nog niet vermoeid (de hele dag trouwens niet.. zelfs bij daglicht zijn ze actief hier!). Gelukkig waren er wel veel schildpadden en en en.. we hebben de lederschildpad gezien!!!! Normaal komen ze pas rond juni dus hebben wij toch nog ff geluk! Ook hebben we het eitjes leggen gezien en omdat de zon opkwam hebben we dit keer ook heel goede foto`s die sander zo wel ff zal plaatsen.

Op de terugweg naar huis hebben we nog even Frans Guyana aangedaan en hebben we in Saint Laurent rondgewandeld. Grappig om Frans te horen en in Euro`s te kunnen betalen. (Helaas de brie niet gespot Jo, dus dat moeten we volgende week thuis maar weer even regelen! In suriname hebben ze trouwens gewoon de echte van Dobben BITTERBALLEN!!!) Rond 13 uur weer naar Paramaribo… in een super snelle busrit.. riempjes vast want Walibi is er niks bij.. jeempie met hoge snelheid over de hobbelweg! Gelukkig waren we wel mooi op tijd thuis!

Nou en nu is Sander uitgedouched en ga ik ff. Kan hij de foto`s mooi plaatsen. Oeps ik ben wel beetje langdradig zie ik.. ach ja tijd geleden dat ik mocht schrijven he ;-)

Liefs van Lisette en van BRUINE Sander natuurlijk, want dit is zijn site :-p

1. Frank en Ellen:
    17 april 2010
    Hey! dus alles goed en leuk daar?
    The m f Masman is net binnen komen struinen, jo komt zo ook nog ff.
    zaterdag avond he?
    veel plezier daar! geniet ervan saampjes!
    groetjes

Frank (en de masman)
  2. Mark, Marjolein en Jelle:
    18 april 2010
    Goed verhaal heel wat beter dan wanneer Sander aan het schrijven is ;-) als ik het niet mis heb hebben jullie nog een weekje is het niet? Nou ja mocht het niet zo zijn geniet dan nog van de tijd dat jullie er wel zijn!!

Groeten Mark
  3. opa&oma:
    Lieve luitjes,

Wat een uitvoerig leuk verslag van jullie belevenissen heb je weer geschreven.Jullie kunnen trouwens allebei goed en geestig schrijven.
    En wat een leuke foto's,vooral met dat aapje op je rug Lisette,ik had het niet gedurfd,en dan die grote schildpad
    We hopen dat er deze week niet zoveel regen valt,want om elke keer kletsnat te regenen,is niet leuk.
    Wij hopen op nog een fijne week samen,en op minder muggen,want dat is een kwelling
    Probeer nog maar wat bruin te worden Lisette,dan steek je niet zo af bij je lieve vriendje.
    Sander nog bedankt voor je kaart,echt Surinaams

Liefs en een knuffel,Opa & Oma.
  4. Carin:
    18 april 2010
    Echt hartstikke mooie foto's hoor. Sander is echt heel erg bruin geworden, ik weet niet of jij hem nog inhaalt Lisette, zeker met al die regenbuien wordt het moeilijk.
    Nou kinders, geniet er nog even van en maar hopen dat je straks terug kunt vliegen naar Nederland. Alle vliegvelden in Europa liggen stil doordat er een vulkaan op IJsland as uitspuugt maar weten jullie alvast wel.

groetjes,

mam
  5. Klazien Broeks:
    Hallo saampjes,
    Dat houden jullie nog wel een weekje uit zo :) ondanks regen en muggen. Lisette jij bent dus blijkbaar een goed alternatief voor een muggennet. (je vangt ze allemaal op :( )nog een hele fijne week en dan maar hopen dat de ijslandse as volgende week uit de lucht is verdwenen zodat jullie weer terug naar huis kunnen vliegen. al zullen jullie je ook nog wel een week extra kunnen vermaken. en anders neem je toch gewoon de boot. maar wij komen jullie liever gewoon volgende week halen op schiphol.
    dikke kus mam
  6. Jolande:
    19 april 2010
    Hoihoi!

Weer lekker bezig! Leuke dingen hebben jullie gedaan :D Schildpadden!! Die muggen zijn hier gelukkig nog niet, komt later in het jaar wel weer, maar gelukkig niet voor 100 muggenbulten! Hopen dat jullie volgende week wel weer normaal terug kunnen vliegen, maar daar wil je nu vast nog niet aan denken. Groot gelijk hoor! Geniet nog ff!

X
  7. Judith:
    20 april 2010
    Hey Duo punoti (bruin en wit ;-) )

Mag ik jullie er vanuit mijn tibetaanse ervaringen aan herinneren dat je muggen niet dood mag slaan.....dat kan immers in je vorig leven je moeder zijn geweest!! Dus weet niet hoeveel moeders jullie inmiddels gedood hebben, maar dat is zeeeeeeeeeer slecht voor jullie karma ;-)!!! Misschien vandaar al die regen haha

Leuk verhaal weer!! Kunt goed schrijven Lisette!!! Nog veel plezier en lekker genieten daar en de helden uithangen!!!

xxx
  8. opa&oma:
    23 april 2010
    Lieve luitjes,

Nog even een mailtje,en dan is het bijna zover.Drie nachtjes slapen,en dan vliegen naar nederland,gezellig samen!!!
    Maak er nog een paar mooie dagen van,en dan zonder regen.
    Een goede reis toegewenst,en een behouden thuiskomst.We kijken er naar uit om jullie weer te zien,vooral Sander natuurlijk.

Liefs,Opa & Oma.