Soepschildpadden op Matapica

29 maart 2010 - Paramaribo, Suriname

Lisette komt naar Suriname!! Whoehoe! Na zo'n lange tijd is mijn vriendinnetje straks eindelijk weer bij mij... Dus de laatste twee weekjes hier in Suriname worden extra mooi.. Op stage kreeg ik een smsje; hoe laat ik in Nederland zou aankomen.. jammer dacht ik, ze zal dus wel niet meer van plan zijn om te komen. Maar op msn liet ze ineens weten dat ze een ticket aan t boeken was :D.. Mijn studiegenoten lichtelijk verbaasd over mijn blije voorkomen ineens.. Nog twee weekjes!

Goed, dit weekend:
Zon, zee, strand en schildpadden.. Daar draaide dit weekend om! Een heerlijk weekend, maar ik heb ook een kleine teleurstelling voor jullie, maar dat later...

Vrijdagavond zijn we eerst bij Tommy en Eefke wezen BBQ'en.. en als er een fikkie gestookt moet worden... juist, dan is Sander er bij.. Gelukkig was iedereen tevreden over mijn grillkunsten. Ik was die dag al redelijk moe dus ik had mezelf al voorgenomen om niet te lang te gaan stappen daarna.. maar we weten allemaal wat er met goede voornemens gebeurt.. Nou ja t was in ieder geval heel gezellig in Zsa Zsa Zsoe.. onze groep besloeg dan wel zo'n beetje de helft van het totale bezoekersaantal, het mocht de pret niet drukken.. t was gezellig en laat.. volgens mij.. want de volgende ochtend heb ik me dus compleet verslapen! Als een gek alles doen in tien minuten. Plassen, opstaan en denken; shit dat moet andersom! (Herman Finkers)

Afijn je weet dat je naar het strand gaat, dus wat vergeet je van alle spullen die je kan vergeten.. juist je zwembroek... nou ja ik had nog extra boxers dus daarvan maar twee over elkaar gedragen.. d'r waren toch weinig toeristen ;) Mijn bovenbenen zagen ook voor het eerst in hun leven zonlicht en zijn nu in ieder geval een beetje bijgekleurd. Elk nadeel, heb zijn voordeel (Johan Cruiff)

Na een avond stappen en slecht opstaan is een busrit van een uur niet fijn... Ik was niet de enige.. Gelukkig deed de oversteek van de Commewijne rivier wonderen en had ik weer zin in het leven. Eenmaal aan de overkant werden we in een klein dorpje overgeladen in kleine bootjes van max 4 personen, korjalen noemen ze deze kleine bootjes. Zo klein dat je niet moet wiebelen :P Met deze bootjes waren we zo'n 40 minuten onderweg door de swampen (moerassen) we voeren over de oude plantages die nu helemaal ondergelopen zijn, maar je ziet de rechthoekige vormen nog. Een mooi tochtje die eindigde in een nog mooiere plek.. Matapica. Dit is een beschermd natuurgebied met een paar hutjes voor de paar toeristen die er af en toe zijn.
We kregen een grote hut voor onze hangmatten, maar al snel besloot ik om net als Pieter, de hangmat buiten te hangen, ik kreeg die stomme klamboe toch al niet voor elkaar! Iedereen verklaarde ons voor gek aangezien er best veel muggen konden zitten. De volgende ochtend bleek echt iedereen lek geprikt... behalve Pieter en ik haha

Er loopt op Matapica kilometers aan strand en er is bijna geen mens te zien. Heerlijk om met het warme weer tegen de vloedgolven in te duiken en een beetje op het strand of in de hangmat liggen luieren. Maar we kwam hier natuurlijk voor de schildpadden.. Rond half 11 's avonds werden we opgehaald door de gids en werd ons duidelijk gemaakt dat we op het strand stil moesten zijn, (en nu komt de teleurstelling voor jullie) we mochten geen foto's maken met flits..kortom mijn camera maakte alleen maar zwarte foto's (ik krijg nog foto's van anderen dus wees gerust!) en we mochten absoluut niet op de schildpadden gaan zitten... eh.. oke.. jammer..

Het was bijna volle maan en de lucht was helder, super want zo konden we gelukkig veel zien. Na een kilometertje of twee lopen en hooguit twee sporen gezien te hebben die ook al weer terug de zee in gingen, ben je bang dat je misschien weinig gaat zien.. Maar gelukkig kwamen we langs een kuil in de duin.. je zag nog niet zoveel maar wel allemaal zand dat omhoog wordt gegooid.. We hebben een tijd zitten wachten, waarna de gids besloot dat we beter eerst verder konden zoeken.. het hele proces van strand op, graven, eieren leggen, ingraven en terug naar zee kan wel 2 uur duren!
Gelukkig zagen we al snel nog ergens zand vliegen.. en deze was al klaar.. dus zou deze schrikken en terug naar zee willen dan was dat niet erg.. We stonden vlak bij.. wat een beest! Echt super mooi.. We hebben niet de grootste, lederschildpadden, gezien. De soort die wij zagen was iets kleiner maar nog 1,5 tot 2 meter lang! Dit waren dezelfde schildpadden als in finding Nemo (awesome dude!) In het Engels green turtle.. in het Nederlands hebben ze de wat minder charmante naam; soepschildpad.. (we hebben toch ook geen soepkoningin, omdat er toevallig iets als koninginnesoep bestaat?)
We zijn met haar terug gelopen naar zee, gaat niet zo snel, en hebben gekeken tot ze in zee verdween.

Al snel zagen we er nog een in de duin.. en nadat de gids er zeker van was dat ze aan het graven was begonnen mochten we heel stil allemaal achter de schildpad komen staan. We konden dus van heel dichtbij zien hoe ze de eieren legde.. op een gegeven moment leek ze ook niet meer gestoord door onze aanwezigheid.. heel bijzonder! Dat graven is nog al een werk... eerst lopen of slepen ze zichzelf eigenlijk een heel eind van de zee af het strand op. Vervolgens ontpoppen ze zich als een ware Duitser op een zonnige dag in Scheveningen en maken een kuil waar ze helemaal in passen. Daarna gaan ze met de achtervinnen heel precies een kuil uitgraven om dit ten slotte vol te stoppen met ongeveer 130 slijmerige pingpongballen.
We zagen her en der nog wat zwarte schimmen de zee uit komen, waarvan sommigen ook meteen rechtsomkeert maakten.. t blijkt dat schildpadden heel goede ogen hebben.. jammer, maar ze gaan het gelukkig even later nog ergens anders proberen dus de natuur is niet al te verstoord door ons.

Moe maar heel voldaan, weer in de hangmat gekropen en 's ochtends heerlijk wakker geworden in de ochtendzon, bij het ruisen van de zee.. (al jaloers?)
De rest van de dag feitelijk niks uitgevoerd, alleen maar gerelaxed. We vonden nog wat eieren los op het strand uit een weggespoeld nest, tja sommige schildpadden zijn te lui om wat verder het strand op te lopen.. Ze komen helaas niet meer uit.. Als je bedenkt dat slechts een op de 1000 schildpadjes volwassen wordt...

Volgend weekend gaan we op een wat langere trip naar west-Suriname.. We gaan naar de Blanche Marie vallen.. die erg mooi moeten zijn.. we zullen zien en misschien gaan we ook nog jagen op kaaimannen. Het zal wel druk zijn, want in het paasweekend gaat zo'n beetje elke surinaams gezin naar het binnenland.. we zullen zien.. Donderdagavond gaan we stappen in Havanna lounge, een salsa club, waar je ook goed aan de bar kan hangen ;)... voor nu dromen we nog even over schildpadden.. en over een vriendinnetje die snel op bezoek komt!

Weer een flink verhaal en hopelijk kan ik deze week nog een geslaagde foto van een schildpad laten zien! Groetjes allemaal en tot over een weekje weer!

PS: Tante Ineke (Sara) gefeliciteerd!
PPS: Opa ook alvast gefeliciteerd!
PPS: Bart ik heb nog een mooie brommer voor je gezien ;)

1. Oma Meulhof:
    29 maart 2010
    Wow leuke inleiding van je verhaal dit keer ;-).
    Ben echt super benieuwd naar de schildpadden-foto`s, want kan me geen voorstelling maken van zo`n grote.. (ken alleen de schildpadjes bij de familie de groot in de vensterbank geloof ik!).
    Heb ontzettend veel zin om naar jou te komen.. zon, zwemmen, palmbomen, lekker eten enn vergeet ik nog iets? :-p oja vriendlief!
    Jaag je de muggen alvast voor me weg?

kus en knuffel van mij
  2. Jolande:
    30 maart 2010
    Hoi Pumpkin!

Pak je mijn vriendinnetje nog ff af voor de laatste 2 weken!! Das ook niet erg lief. Maarja vooruit dan maar weer ;) Super hea :D Kunnen jullie met zn 2 over het strand, zonsondergang.. slapen in een hangmat.... Veel te romantisch allemaal ;)

Super gaaf die schildpadden, ik (als uber padvinder en altijd goed voor de natuur) w8 met smart op de foto's!

Kus
  3. Carin:
    1 april 2010
    Hoi Sander,

Leuk he? Dat Lisette naar Suriname komt. Wij dachten ook dat het er niet meer van kwam. Nu kunnen jullie mooi samen terug vliegen.
    Oom Hans was heel blij met het schilderij voor zijn verjaardag.
    Je foto's zijn prachtig en wat een schitterende natuur. Daar kan Lisette nog mooi van meegenieten.
    Geniet nog maar fijn, zo'n reis pakken ze je nooit meer af.
    Carin
  4. Klazien Broeks:
    1 april 2010
    Hallo Sander,
    wil je alvast een leuk weekend toewensen. Morgen ook vrij? of doen ze daar niet aan goede vrijdag en pasen? en moet je dit jaar de paaseitjes missen. :( ach, er staat wat tegenover :) . je raad het natuurlijk al wat er morgen op het menu staat bij ons.
    hej groetjes en tot horens,
    mam en paps
  5. Judith:
    4 april 2010
    Hey Sander,

Die muggen zijn ook niet stom.....die zoeken voortaan niet meer naar mensen, maar naar een klamboe! Altijd prijs!! haha Jullie waren de geluksvogels dus!!

Leuk om dat schildpaddenverhaal te lezen. Die schildpadden doen dus overal hetzelfde, Azie of Zuid-Amerika!!

Nog veel plezier daar en vooral ook met je vriendinneke!! Wat geweldig dat ze komt (wist het stiekem al hahaha)

Groetjes Judith