This is Suriname

9 maart 2010 - Paramaribo, Suriname

Okej tijd voor de wekelijkse update vanuit Par'bo.

Zoals jullie ondertussen weten, kan ik niet teveel over stage vertellen.. dus lijkt het in jullie ogen of ik alleen maar vakantie heb. Ik zal niet liegen, ik geniet er van en elk weekend is het feest, parbo biri en uitstapjes. Kortom ik mag niet klagen.

Ik kan jullie wel melden dat onze stagedocenten Henk en Mariët afgelopen donderdag zijn gearriveerd en dat ze morgen bij mij in de klas komen kijken. Hopelijk voldoe ik aan hun maatstaven van wat een goed leerkracht in opleiding betaamt. We shall see.

Vrijdag zijn we heerlijk uit eten geweest bij Jasmin. We hadden vier verschillende hoofdgerechten besteld waarvan iedereen kon pakken. Ik heb vooral Roti met pittige kip en nasi gegeten, heerlijk en als voorgerecht barra's! Die zijn zo lekker he! Ik moet t echt leren maken.. kortom ik moet binnenkort maar es bij een hindoestaanse familie de deur in trappen om eens te vragen hoe ze dat toch maken... Of misschien iets subtieler, die Hollandse directheid snappen ze misschien niet. A bun.. daarna nog ff wat drinken bij La Caff (alweer, ja alweer.. binnenkort maar eens een andere tent opzoeken)

's Ochtends weer vroeg op.. uitslapen is dr echt niet bij hier hoor! Wederom in een bus op naar t zuiden.. gelukkig hoefden we dit keer geen berg op dus ik stelde me erop in dat ik niet in de blubber hoefde te gaan duwen.. Een anderhalf uur later en we kwamen aan op 'River Resort new Babunhol'. Dit was een weekend van: met je luie gat in de hangmat genieten van Suriname! Bekijk de foto's en je snapt wat ik bedoel, het was niet groot maar wel heel relaxed aan de Suriname rivier tussen muren van groen oerwoud. Het water was heerlijk en je kon er lekker zwemmen.. en een rust daar!
In de middag moesten we als echte kerels natuurlijk ook nog even gaan vissen op een boot en wel in een korjaal een soort hele lange kano waar ongeveer 18 man in kan. We waren met z'n zevenen incl een maron schipper die alleen Sranan tongo spreekt met een rij gouden tanden :P

We zouden vissen op Piranha's.. nou ja zij dan.. ik heb niks met vissen dus ik ben achterover gaan hangen in die boot en heb genoten van de stilte daar (wat zeldzaam is als je met 10 pabovrouwen op stap gaat). Nu snap ik alleen niet waarom iedereen altijd zo bang is voor Piranha's is, want we hebben volgens mij twee kilo aan bloederig kippenvlees de rivier in geworpen, maar bijten ho maar... onder het toeristen motto; ik heb betaald, dus dansen zul je beest. niet dus.. Pieter heeft de rest maar verteld dat de emmer met gevangen vis overboord was geslagen (tja je hebt je trots natuurlijk).

Die nacht na een lekker BBQ hebben heerlijk op het strand gelegen in het donker met wat flessen Borgoe, Bacardi en wijn... en als je omhoog keek zag je de helderste sterrenhemel ooit.. daar waar in Nederland de nachtelijke hemel vervuild wordt met de gloed van een ijzersmelterij is het hier écht donker.. en ik heb gewoon in maart, middenin de nacht, in een rivier gezwommen... TIS

Voor wie het wil weten.. een hangmat slaapt heerlijk (hoewel dat ook aan de Borgoe kan liggen) Maar ik zet thuis meteen mijn bed op marktplaats en schroef twee haken in de muur! I go bun!

De volgende dag zijn we naar een maron dorp gevaren. De marons zijn van oorsprong gevluchte slaven van de plantages die nederzetting gesticht hebben in het binnenland. Ze leven hier in hechte dorpjes in kleine houten huisjes. Je moet de marons niet verwarren met de oorspronkelijke indianen want die leven weer heel anders. De boottocht was... nat... want na 200 meter gevaren te hebben kon ik zeggen:  t begint met een 't' en het eindigt met een 't', 't regent". En hoe... zeiknat kwamen we over en toen werd t weer wat droger. In een marondorp heb je echt een dorpsgevoel, kleine huisjes rondom zanderige pleintjes met overal palmbomen, we hebben nu echt lekkere kokosmelk gedronken, en kippen. Ze hebben elektra en stromend water, maar ze leven nog dicht bij de natuur. Van de lokale buurtsuper kregen we warme verse broodjes en is er nog een hele fotoshoot gehouden met twee schattige maronmeisjes! Aangezien iedereen al foto's aan het maken was vond ik het wat overbodig om deze nieuwe fotomodellen ook nog lastig te vallen, dus ik zal deze week nog wat meer foto's plaatsen als ik die ontvangen heb van Tommy... So stay tuned! De terugweg in de boot

Mooi, eenmaal terug was iedereen brak of gewoon moe en ben ik maar vroeg gaan slapen die dag.. hoewel ik op stage wel ff een red bull ben gaan halen bij de chinees...

Nou deze week dus nog wat meer foto's voor de liefhebber.. Groetjes daar in de sneeuw en doe heanig an, want dat doe ik ook!

PS: Remco en Diana succes woensdag: Hiawatha voor de MKB ondernemersprijs!
PPS: Robin beterschap! Ik zag de foto's :S

1. Suzanne scheifes:
    Yes de eerste reactie!!
    ziet er goed uit broertje.. we mailen
    x
  2. Mark, Marjolein en Jelle:
    9 maart 2010
    oohw ik zie al dat mijn reactie onder een foto is beland moet je hem daar maar lezen snap ook geen reet van internet en computers al helemaal niet!!

kallum
  3. Klazien Broeks:
    Hallo Sander,
    Jij mag de eerste weken koken als je terug bent, kan je ons mooi mee laten genieten van al dat lekkers :)

groetjes pa en ma
  4. Jolande:
    Hey pumpkin!

zit/leest er weer lekker uit! Jij vermaakt je daar vast nog wel ff ;) We hadden nog een leuk idee, maar dat gaat wel over de mail, anders is het niet vertrouwd :P

Have fun kid!

X
  5. Oma Meulhof:
    Hoi vriendje,

Wat een leuk verhaal weer :-p lang maar je schrijft grappig dus dan lees je er zo doorheen (volgens opa en oma moesten wij maar eens een boek gaan schrijven :-o).
    Die hangmatten klinken heerlijk, maar denk je dat je er ook op de buik in kunt slapen? Lijkt me nogal hol voor de rug! haha maar je mag er best een in huis hoor of in de tuin of op het balkon, als het bed maar blijft :-p.
    De foto`s zijn echt jaloersmakend! Super mooi daar en lijkt net of je beetje in de middeleeuwen bent in dat dorp. Lijkt me heerlijk om nu ff een duik in die rivier te maken en daarna lekker in de zon te liggen met een fruitshake in de hand!

kus van mij

ps. staat je goed dat kleurtje ;-) niet nog bruiner worden hoor, anders steek ik zo af naast je straks :-o
  6. Carin:
    10 maart 2010
    Kom je dan ook koken bij ons? Het lijkt me allemaal so vreeeselijk lekkerrr!! De foto's zijn echt prachtig en je verhalen zijn echt leuk om te lezen. Lisette vindt je al bruin............nou dat valt nogal mee hoor. Mag nog wel iets meer zijn.
    Groeten aan alle pabotjes,

Carin
  7. opa&oma:
    11 maart 2010
    Hoi,Sander,

Weer zo'n leuk verhaal en mooie foto's.We kijken er elke week naar uit.Zijn de stagedocenten tevreden over je lesgeven,nou wij twijfelen er niet aan of dat goed is.Je zult maar zo'n leuke leraar krijgen!!!!!
    En het wordt vast een mooi stageverhaal,want je maakt zoveel mee,om jaloers op te worden,wat Lisette ook al zei.

We kijken alweer uit naar je volgende verslag,en natuurlijk de prachtige foto's.

Groetjes,uit een koud Zwolle,ook van Opa....Oma.
  8. Judith:
    11 maart 2010
    misschien hadden die piranha's al net een boot nieuwsgierige dronken toeristen verorbert..... ;-) Tenminste dat denk ik maar, anders vind ik James Bond lang niet zo spannend meer!! ;-)

Have fun!!

Groetjes Judith
  9. Leonie:
    14 maart 2010
    Hee sander,
    Ik was even toe aan zonnige foto's en een zomers verhaal;) Wat ziet het er heerlijk uit daar zeg!

Helaas hier nog geen party's gehad en biri's gedronken:( Dat was gisteravond wel de bedoeling, maar we kwamen niet verder dan de ingang van de kroeg.. Heleen m'n reisgenootje wordt pas over een paar maandjes 20 en dat was de minimum leeftijd... Dat wordt dus zoeken naar alternatieven.. Achja misschien moeten we het maar als voordeel zien, aangezien in Noorwegen een biertje €5,- kost..

Groetjes uit het sneeuwende noorwegen