Stagebezoek

15 maart 2010 - Paramaribo, Suriname

Als pabodocent heb je het maar zwaar. Denk je een rustig baantje in de omgeving te hebben, moet je vervolgens helemaal naar Suriname reizen, omdat een stel impulsieve studenten te gaan beoordelen. Maar goed, een sterk plichtsbesef, wat alle pabodocenten beschikken, drijft hen toch vol frisse tegenzin het vliegtuig in. Zo ook Henk en Mariet. Ze hadden het zwaar, maar wisten zich zo nu en dan zelfs te vermaken. Afgelopen dinsdag hebben ze ook de school van Cindy, Anouk en mij, de Kangoeroeschool, bezocht. Allereerst bezocht Henk mij in klas 6. De les verliep even wat anders, dus ik heb Henk vooral het reilen en zeilen van de klas uitgelegd en laten zien. Terwijl Henk druk in de weer was met zijn spiegelreflex. Hij heeft echt schitterende foto's gemaakt, maar daar zal ik nog even op moeten wachten aangezien hij ze ook bij zich heeft. Jammer, maar goed dan heb ik thuis ook nog wat om te kijken.

Gelukkig kon Henk mij aan het eind van de dag nog wel even aan het werk zien. En dit kwam de beoordeling dan weer ten goede. Uiteraard waren Henk en Mariët heel tevreden, want ja je hebt toch die stap genomen om in het buitenland stage te lopen.. kat in 't bakkie dus ;).

De extra rekeninstructie met de kinderen loopt trouwens prima. Ik krijg een goed beeld van hoe ze er voor staan en kan ze af toe gelukkig nog wat bijbrengen. De verschillen zijn wel groot tussen leerlingen onderling.  Afgelopen vrijdag heb ik ook weer met de RT'er meegelopen en enkele kinderen begeleidt. Ook heb ik een interview met haar gedaan dus daar gaan we in Nederland maar een vergelijkend onderzoekje doen.

Vrijdagavond zijn we met z'n allen heerlijk uit eten geweest bij de Chinees (niet de supermarkt). Het eten is toch heel anders dan bij de Nederlandse Chinees. Foe Jong Hai hebben ze wel, maar lijkt vrij weinig op die NLprut. Vervolgens de stad in naar Margharita's voor een avondje poolen in een leuke club. Beetje jammer dat er bij de deur een briefje hangt dat vrouwen gratis entree hebben en mannen 10 SRD moeten betalen! Ik weet nu hoe t is om op schrift gediscrimineerd te worden. Afijn.. het poolen was erg gezellig hoewel ik dan weer niet zo bijzonder goed kan poolen. Zeker niet op het eind van de avond.

Zaterdag niet op trip, dus heerlijk uitslapen! JP was jarig de vrijdag en dat moest vandaag ook ff gevierd worden met slingers en taart. Ouders geven hun kind hier geen bosje bloemen, maar een tropisch regenwoud van exotische bloemen in een emmer, waar je in Nederland een maandsalaris aan kwijt bent... Wel mooi om te zien. De directrice wilde daarom de hele groep trakteren op een etentje en wel bij... Chi Min, de chinees van de dag ervoor :P ach ja t was lekker eten en weer een goede manier om mijn eetstokskills bij te houden. Een aantal zouden zondag weer op trip gaan en wilden op tijd naar bed. Een klein clubje Galliers hield moedig stand en met z'n vieren besloten we om half 3 om maar eens te kijken wat ze hier in de buurt aan kroegen hadden. We vonden een discotheek die er vanbinnen bijzonder modern uitzag en waar leuke muziek gedraaid werd. Het was alleen erg rustig.. er stonden slechts 3 mannen te dansen op de dansvloer.. wel heel dicht tegen elkaar aan... en nadat de barman Pieter met een handstreling verzekerde dat die vier biertjes er aan kwamen, wisten we zeker dat dit de lokale gaybar was! Niet erg t was gezellig en de drie mannen op de dansvloer bleven ook daar gelukkig.

Zondagochtend weer heerlijk uitgeslapen, en omdat het regende viel mijn plan om de hangmat buiten op te hangen een beetje in duigen.. beetje voor school bezig geweest en ontspannen. Eind van de middag heb ik voor de club achterblijvers pannenkoeken gebakken. Erg lekker en was ook wel nodig na alle rijst. Ze wilden zelfs een standbeeld oprichten voor mij als meester pannenkoekenbakker.. Mijn ego heeft weer genoeg energie voor de hele week!

A bung, een rustig weekend en toch weer een heel verhaal. Ik heb geen foto's van dit weekend dus vandaar maar wat foto's van eerder stapavonden en wat foto's van de omgeving voor jullie beeldvorming.. Als er nog verzoekjes zijn dan ga ik deze week op pad met de camera, dus laat maar weten!

Groetjes daar in Holland en doe heânig an!

PS: Ome Silvo wordt morgen 50 dus alvast gefeliciteerd Abraham!

1. Suzanne scheifes:
    16 maart 2010
    alweer de eerste reactie!!!
    tot mailse! dikke zoen en een knuffel van mij
  2. Jolande:
    16 maart 2010
    Hey pumpkin,

Je bent nog steeds goed bezig! ;)

X
  3. opa&oma:
    17 maart 2010
    Ha,die Sander,

Je kunt wel van beroep pannenkoekenbakker worden,maar dan in Suriname,waar dan ook een mooi standbeeld van je staat.
    Je hebt ook vast een goede indruk gemaakt bij de stageleraren,want daar moet je het wel van hebben.
    Ook weer mooie foto's,wat een mooi eiland.
    Je hebt de helft er nu op zitten,en gaat het aftellen beginnen.Lisette houdt zich kranig hoor,je mag trots op haar zijn.

Veel sterkte deze week met lesgeven,en wij kijken weer uit naar je volgende mail.

Liefs en groetjes,Opa & Oma.
  4. Oma Meulhof:
    17 maart 2010
    oma foei.. Suriname een eiland? Ik kom binnenkort wel even langs met de atlas, dan gaan wij een lesje topografie doen! Komen die 1 jaar pabo-skills toch nog van pas ;-)

Nou Sander.. dan mag je straks bij terugkomst hier ook wel eens pannenkoeken bakken.. scheelt weer een reisje naar t Mussennest! :-p

Leuk die foto`s. Geeft inderdaad een goed beeld van je leefomgeving en de groep!

kusssje van mij
  5. Klazien Broeks:
    18 maart 2010
    Hallo Sander,
    even een korte krabbel.

wij hebben die NLprut afgelopen weekend nog gegeten en gelukkig smaakt het ons nog wel.

het begint hier voorzichtig voorjaar te worden Yes!

een dikke knuffel van je moeder
  6. Judith:
    28 maart 2010
    Goedemorgen neefje,

Wist niet dat jij zo goed pannenkoeken kon bakken.....daarvoor ga ik graag een wereldreis naar het verre Overrijssel maken!! :-)

Liefs Judith