Dit is Suriname

8 februari 2010 - Paramaribo, Suriname

Nu een paar dagen in Paramaribo en ik heb de eerste foto's voor jullie online gezet!

Het was een druk maar gezellig weekend. Vrijdagavond zijn we met de hele groep uit eten geweest bij 't Vat in het centrum. De mensen van het stagebureau willen graag van alles regelen voor je dus ze hebben een taxibusje geregeld voor ons (op onze kosten uiteraard). Het toeristen menu bestond uit taco's met kip en ijs na! Prima, duurde alleen ff voor het er was...

Daarna door naar dé kroeg van Paramaribo 'La Caff' waar het grootste gedeelte van de bezoekers op straat danst aangezien de kroeg kleiner is dan 1231! Maar wel heel gezellig en 't bier was ook niet duur... dus de volgende dag was een beetje brak dag zeg maar...

Gelukkig hoefden we Zaterdag niks dus was lekker langzaam-aan-dag (op z'n surinaams zullen we maar zeggen).

Zondag zijn we vroeg op gegaan voor een dolfijnen trip (zie foto's, die op onverklaarbare wijze allemaal door elkaar staan, sorry) Met twee bootjes de Surinamerivier af naar het punt waar de rivier uitmondt in de Atlantische Oceaan. En hoewel we er best veel gezien hebben is het super lastig om ze op de foto te zetten, je bent altijd net te laat.. Niet dat ik me daar zo druk om maakte ik keek liever en dacht ik neem straks wel wat foto's over van de rest. Toch even proberen.. en het resultaat staat tussen de foto's.. ze waren vlak bij dus mooi om te zien! Daarna gingen we aan land op een klein strandje met ietwat bouwvallen vissersdorpje genaamd Braamspunt. Het was aan de ene kant heel mooi, maar dat werd een beetje overschaduwd door de grote hoeveelheid afval die er lag... Ach het had wel wat. Hier hebben we gelunchd en zijn op de terugweg nog bij fort Nieuw Amsterdam geweest, maar daar was niet zoveel van over, maar goed een stukje educatie hoort erbij.

Bij terugkomst bleek de huisbaas ons (Marc en mij) vekeerd de hebben begrepen, want we vroegen naar de mogelijkheden voor het bestellen van eten, hij had dat anders begrepen en was meteen zo vriendelijk geweest dit ook voor ons te doen.. nou ja het was lekker eten!

Vandaag de eerste echte stagedag gehad bij klas 6 (groep 8 in NL) op de kangoeroeschool. Het is een half uur met de lokale busjes om er te komen en sommige van die malloten, waaronder onze buschauffeur, zijn in de veronderstelling dat je als forens 's ochtends om 7 uur al zin hebt in een half uur lang keiharde (serieus de speakers kraakten!) hiphop te draaien... Nu heb ik het geluk dat dat mijn favoriete muziek soort is........ duss...

Goed, de stageschool is iig wel heel leuk, met een Nederlandse directeur (Hengelo) die hier is komen wonen en sinds een jaar schoolhoofd is. Ik mag stagelopen bij klas 6, 20 leerlingen onder leiding van Meester Holly. Een echt Surinamer, heel gezellig! Vandaag voornamelijk geobserveerd en een paar kleine lesjes gedaan.. En aangezien ze hier maar les hebben tot 1 uur ben je ook weer op tijd thuis.
Ze hebben hier trouwens elke maandagochtend de vlaggen parade waarbij de vlag gehesen wordt en wordt door de hele school het volkslied gezongen. In het Nederlands en Sranantongo (Sorry Benny en Diny Papiaments is van Curacao volgens mij) Dus dat wordt nog ff oefenen.. :S

Oh tis toch alweer een heel verhaal geworden nou ja... gelukkig hebben we de foto's nog!

Groetjes aan iedereen! M'o syi en no span!

PS: Theo, je mag wel mee ophalen hoor! 26 April kom ik terug ;)
PPS: Erik ik heb gelukkig geen jengelende kinderen gehad in het vliegtuig :P

1. Sneeuwpop Gert:
    Ha Broeks,

mooi verhaal zo.
    Het is weer volop genieten zo te horen. ;)
    Maak er wat moois van en zal proberen je verhaaltjes te volgen
    vanuit het tegenovergestelde klimaat.
    Zag net dat er flink wat sneeuw gaat vallen en het rond de -12 wordt voor komende week. Zal nog wat worden als ik er zit.
    Hoe is het weer daar?
    Benieuwd naar je volgende verhaal.

Mit Freundlichem Gruss,
    Gert
  2. E:
    sow sow,

die jonge maakt nog eens wat mee, het spannendste wat ik heb mee gemaakt was dat ik vorige week bijna met mijn fiets onderuit was gezeilt door wat ijsvorming op de weg.

Maar mooi dat je het goed naar je zin hebt!

Heb je overigens die krabbetjes nog gekookt en op gegeten... je hoort ze gewoon leven in kokend heet water te gooien.. (controleer het maar eerst even op I-net voor je het werkelijk doet)

Kalm an!

Erik
  3. Jolande:
    Hoihoi!

Je vermaakt je goed, :) Zijn de kindjes wel lief en proberen de meisjes je te versieren? Of zijn het gescheiden scholen daar.

Wij vermaken ons ook hoor, maar....
    Erik vergat te zeggen dat wij meemaken dat we zaterdag kamp vergadering hebben en Jolande het dit keer niet vergeet en Gert vergeet te melden dat het vannacht hier tot -8 gaat vriezen! En de bitterballen hier nog steeds heerlijk smaken :P en de frikandellen in het midden van de nacht ook :) Jeetje!

Vergeet niet bruin te worden!

Kus
  4. Lisette:
    9 februari 2010
    En waar Erik bijna onderuit zwiept.. ga ik gewoon plat op mn gat! Pff en net was het al -7 en morgen sneeuw heb ik al begrepen... heeeeeerlijk hier!

Maare gelukkig hebben we jouw verhalen om ons aan op te warmen en nu zelfs met beeldmateriaal.. zo wordt het fantaseren van zon, zee en strand al wat makkelijker gemaakt!

Nog steeds droge voetjes weten te houden of moet ik van de week maar ff de regenboots opsturen?
    En Jo.. natuurlijk proberen die meisjes hem te versieren.. wie wil nouu niet zo`n knappe meester ;-). Balen voor hun dattie al bezit is!

De bitterbalen waren idd heerlijk.. frikandellen Jo? Hm Weetje Sander.. ik was vrijdag zelfs in de Ali.. met Jo en Anoek.. moet niet gekker worden he? Jaja.. je bent nog geen week weg of er gebeuren hier waanzinnig onaardse taferelen.

Geniet er van.. nog maar uh.. heel veel weken te gaan tot ik je weer zie!

kus kus
  5. Marloes:
    Haay Sander,

Jij hebt het goed voor elkaar daar in die warmte. Ik keek vanochtend mijn raam uit en ja hoor er lag natuurlijk weer sneeuw, gelukkig niet zoveel dat scheeld weer:P. maarja er ligt toch weer wat. Je hebt nu de kans om in april zo poepie bruin terug te komen dat iedereen nog een bleekscheet is.
    Maar leuk dat je het zo goed naar je zin hebt zo kun je het dus nog wel een tijdje vol houden.
    Veel plezier met lesgeven en natuurlijk de rest wat je daar gaat doen.

Liefs
  6. Jennifer Broeks:
    He neefie!

Leuk verhaal en foto's. Zo te lezen heb je het goed naar je zin en dat moet ook je bent ten slotte op vakantie.......ehhh nou ja het heeft alle ingredienten van een vakantie: mooi weer, gezellig mensen, uitstapjes, lekker eten en op tijd thuis om siesta te houden.

Geniet er maar lekker van en take it easy :)

Groetjes Jennifer
  7. opa&oma:
    Hoi Sander
    Zo te lezen heb je het wel naar je zin.Wat een mooie foto's,heerlijk om daar nu te zitten.Hier is het weer aan het sneeuwen,alles is weer wit,er komt maar geen eind aan.Wat leuk dat je al wat lesjes gegeven hebt,en dat de directeur uit nederland komt.
    Maak ook maar eens een paar mooie tekeningen op het bord,dat vinden de kinderen prachtig.

Wij kijken uit naar berichten van jou,en natuurlijk foto's.

Groetjes,Opa & Oma.
  8. Jolande:
    10 februari 2010
    Nog even een kleine reactie opt berichtje van Liset, want we hebben niks gehaald hoor bij de Ali! Het was ons veel te druk. Hahaha. Goed voor de lijn toch ;)
  9. Lisette:
    10 februari 2010
    Ja dat is waar.. maar toch die stap over de drempel daar was eigenlijk al een stap te ver! ;-)

hm maar genoeg over de Ali.. bevalt het Surinaamse ook beetje Sander?! haha
  10. Theo&Marita:
    Hee Sander.
    Zo te zien heb je het al prima naar je zin.
    Leuke website en mooie foto's.
    Geniet er van en veel plezier daar.

Groetjes Theo,Marita,Eric&Alexander
  11. Christin:
    Hoi Sander,

ja hoor, het bevalt me hier echt goed en mijn kamer is ook al mooi ingericht ;) Die verf heb ik nu niet meer per se nodig, ik heb al iets over de witte plekken gehangen.
    Zo te zien bevalt het jij ook wel goed in Suriname. Veel plezier en success verder nog!

Groetjes, Christin
  12. Jos:
    12 februari 2010
    Is de eerste week voor de klas in de rimboe een beetje bevallen? Kun jij ze nog wat Sallands dialect bijbrengen?
    Ik denk dat het jou wel lukt want je hebt onze dochter toch ook maar geschaakt en voldoende op niveau gebracht. Inmiddels HBO afgestudeerd.
    Ja jongen je meissie heeft ook al een auto. Een Ka. Gelukkig maar een klein autotje. Ik hoop dat Carin hem ziet staan, want vuilnisbakken ziet zij ook over het hoofd.
    Wederom wit in deze ongeving. Eigenlijk zijn wij het zat, dus als je nog wat warme zonnestralen deze kant op kan sturen graag. Zo niet, dan kun je ons in Paramaribo verwachten. SVP dan een appartement in jouw omgeving zodat wij bij jullie kunnen meeeten. Groeten Jos
  13. Judith:
    13 februari 2010
    Hey neeffie,

lekker relaxed tempo daarzo dus!! KLinkt goed!! Zouden wij hier nog wat kunnen leren!!

Nog veel plezier!

Groetjes Judith